ŽEPA SE NEŘÍKÁ ANEB ZE ŽIVOTA PŘEDŠKOLÁKA DÍL 1.

 

Při své práci s dětmi předškolního věku jsem se často setkávala s tím, že se u dětí objevovali nějaké logopedické obtíže, některé byly drobné
a stačilo se jim věnovat v rámci prevence, některé byly závažnější a byla nezbytná spolupráce s klinickým logopedem . Zarážejícím faktem je skutečnost, že v posledních letech dětí s logopedickými problémy přibylo.

Kdo chce znát proč, zkuste se jen zamyslet nad tím, jak často si s dětmi povídáte( myšleno aktivní komunikace) a v kolika rodinách se dnes dětem třeba čte na dobrou noc.

Ať tak či tak, vždy se objevovaly nějaké spojitosti či zákonitosti, které se v rámci logopedické přípravy předškoláčků vyskytovaly rok co rok:

1. Je malá, ještě má čas

Je pravda, že řeč se vyvíjí postupně a dítě ve třech letech , ještě zkrátka není v takové fázi vývoje řeči, aby třeba běžně zvládlo Č,Š, Ž… Ovšem , když zadrhává víc jak 6 měsíců , nepojmenuje věci kolem sebe, neodpovídá na otázku, nebo je řeč nesrozumitelnou, může se jednat o vývojové obtíže, které je potřeba řešit a je dobré, nechat si poradit.
Orientační přehled vývoje řeči naleznete níže v tomto článku.

2. Sám do toho doroste

Řeč má nějaký vývoj, druhá věc je ta, že u výslovnosti hlásek se sleduje také postavení mluvidel a pokud si dítě zafixuje špatné postavení, je možné a dokonce dost pravděpodobné, že nesprávná výslovnost přetrvává až do dospělosti (často u sykavek CSZ, ale i TDN). Zcela upřímně nestačí jen ukázat postavení zoubků u sebe a pusinku doširoka, ale je třeba jazyk (ostatně jako každý jiný sval) posilovat. Jak? Inspiraci můžete naleznout ve FB skupině BUDE ŠKOLÁKEM.

3. Už jí to L naskakuje

Tento bod úzce souvisí s bodem 2. To že dítě nějakou hlásku vyslovuje ( vy ji slyšíte), ještě neznamená, že má správné postavení mluvidel a že ji vyslovuje správně. Tedy dítě říká například hlásku L, avšak při výslovnosti špičku jazyka nechává buď za spodními zoubky, nebo strká jazyk mezi zoubky . V rámci logopedické podpory půjde tedy o to jazýček rozhýbat a posílit, cílem je při výslovnosti dosáhnout toho, že jazýček sklouzne po zadní straně horních řezáků.

 

4. Však s ním chodíme na logopedii

To , že jste zpozorovali, že ve výslovnosti není vše v pořádku, nebo jste dali na doporučení pediatra či paní učitelky ze školky je chvályhodné.
Avšak aby to fungovalo, je další důležitou podmínkou kladná motivace a každodenní procvičování doma pár minut několikrát za den
(při cestě autem, při čekání, než se uvaří voda na čaj…).

5. Nemáme čas chodit s ní k logopedovi

Dnešní doba je opravdu rychlá a spousta z nás tak nějak stále hraje závod s časem. Chápu, že pokud není logoped přímo ve vašem městě či vesnici, je to nějaká časová investice, ale mnohonásobně se vám vrátí, protože pokud se náprava vývoje řeči zvládne v předškolním věku, ušetříte si čas a také spoustu nervů na začátku školní docházky.

Ideální stav, pokud MŠ spolupracuje s logopedem, který buď pravidelně do školky dojíždí a MŠ ve spolupráci s rodiči procvičuje co je třeba. A nebo vy chodíte k logopedovi a následně ve školce logopedická asistentka navazuje na jeho práci, provádí logopedickou prevenci ve spolupráci s rodinou.

 

6. MŠ se zaměřuje na logopedickou prevenci pouze u předškoláků a řeší se jen R/Ř

S tímto postupem jsem se setkala ne jen ze strany některých MŠ. Jestliže je dítě v posledním roce předškolního vzdělávání, avšak nemá správnou výslovnost C,S,Z x Č,Š,Ž, je rozumnější věnovat se tomuto, než výslovnosti R/Ř (samozřejmě vždy s ohledem na situaci každého konkrétního dítěte). Navíc správná výslovnost R/Ř může u některých dětí nastoupit až v 8 roku věku a rozhodně nemůže být důvodem nepřijetí k povinné školní docházce.

Jak se tedy můžu o správnou výslovnost dítěte postarat a jak?

Rodiče mají v nápravě řeči dítěte zcela nezastupitelnou úlohu:

  1. Pozitivní motivace dítěte (např. pohádka, výlet…).
  2. Cvičit víckrát denně po pár minutách.
  3. Hodně chválit a upozornit na to, co už jste dokázali.
  4. Být dobrým mluvním vzorem, současně být shovívavý a trpělivý.
  5. Brát vše jako společnou zábavu.
  6. Vést dítě k pozornosti a zodpovědnosti za dokončování svých úkolů.
  7. Pravidelně dítěti číst.
  8. Hodně si společně povídat.
  9. Rozvíjet slovní zásobu dítěte (pojmenování věcí kolem sebe).

Pokud se objevují například potíže se sluchem, pozorností, s motorickými dovednostmi, s grafomotorikou,
s dýcháním, s tempem či rytmem řeči a současně se vyskytuje i problém ve vývoji řeči, je dobré poradit se
s pediatrem či rovnou kontaktovat logopeda.

 

ORIENTAČNÍ PŘEHLED VÝVOJE ŘEČI S OHLEDEM NA VĚK


1 rok

správný vývoj 

A, E, I, O, U
P, B, M
J, D, T, N

co může naznačit obtíže

Nerozumí jednoduchým pokynům.
Neopakuje jednoduchá slova.


             2 roky

správný vývoj 

H, CH, K, G
OU, AU
V, F

co může naznačit obtíže

Vůbec netvoří jednoduché  věty.
Neptá se: Co je to?
Nevydává žádné zvuky.


 3 roky

správný vývoj 

BĚ, PĚ, VĚ
L (začíná)

co může naznačit obtíže

Nemá zvládnuté D, T, N.
Neptá se: Proč?
Chudá slovní zásoba.
Netvoří věty.


4 roky

správný vývoj 

Ď, Ť, Ň
Č, Š, Ž (začíná)

co může naznačit obtíže

Nedokáže vyprávět co zažilo, slyšelo.
Nechápe děj.
Nemá zvládnuté Ď, Ť, Ň.


   5 let

správný vývoj 

C, S, Z
Č, Š, Ž (dokončuje)

co může naznačit obtíže

Nezapamatuje si básničku.
Nedokáže rozlišovat slabiky ve slovech.
Špatná výslovnost Č, Š, Ž , C,S,Z a L.


           6 let

správný vývoj 

R, Ř
Kombinace C,S,Z a Č,Š,Ž

co může naznačit obtíže

Nedokáže udržet pozornost.
Nedokáže převyprávět děj.


 

Pamatujte, že žádný učený z nebe nespadl a není potřeba na dítě tlačit. Pokud už se objeví problém buďte trpěliví. Důležitá je spolupráce rodičů, mateřské školy a logopeda. Pokud se k tomu takto přistoupí, z mé zkušenosti vím, že se vždy pak všechno zvládne tak, aby přechod dítěte do školy byl bez výrazných komplikací v řečové oblasti. A těm dalším oblastem se budeme věnovat zase v dalších článcích ZE ŽIVOTA PŘEDŠKOLÁKA.

S vášní a radostí objevuji dary a talenty každého PŘEDŠKOLÁČKA. S úctou a respektem pomáhám rodičům těmto darům svých dětí porozumět. Můj příběh si přečtěte zde>> Jsem autorkou pracovního sešitu PŘEDŠKOLÁČEK A PODZIM
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.