Když jsem ještě pracovala v mateřské školce, pravidelně každý rok jsme zhruba v polovině ledna začali organizovat individuální schůzky pro rodiče dětí. Rodiče tak měli možnost přijít a informovat se o tom, jak se jejich dítku daří, ve kterých oblastech vyniká, ve kterých oblastech ho můžeme vzájemnou kooperací ŠKOLKA – RODINA podpořit.
Ale není tomu tak, protože matematické představy u předškolních dětí, je oblast mnohem obšírnější , než jen mechanické počítání zpaměti, ať už do deseti, do dvaceti a nebo třeba klidně i do sta. A co všechno do této oblasti zahrnujeme??? To si dnes společně povíme.
Abychom mohli u dětí rozvíjet matematické představy (další námměty k rozvoji naleznete zde), musíme se zaměřit na nejrůznější oblasti rozvoje.
K těm patří:
Důležitým faktorem v této oblasti je umožnit dítěti aktivní manipulaci s předměty. Je to základní stavební kámen a první předpoklad pro to, aby se u dětí dobře rozvíjela jemná motorika. Mezi takovéto činnosti můžeme zařazovat například:
Mezi prostorovou představivost patří jednak používání předložek a příslovcí, potom také rozlišování pojmů vpravo a vlevo a rozlišování základních geometrických tvarů.
Jaké náměty můžeme u dětí používat k procvičení? Jednak dítě používá předložek:
Také používá příslovce:
Dokáže určit polohu nějakých předmětů k vlastní osobě:
Současně dokáže určovat také vzájemnou polohu dvou různých objektů, například:
Aby dítě tohle mohlo zvládnout, musí nejprve ovládat poznávání levé a pravé na svém vlastním těle, tedy zvládá pokyny typu:
Ve chvíli, kdy tohle zvládá, můžeme přejít na nácvik pravolevé orientace do prostoru. Abychom tuto orientaci dětem mohli usnadnit, můžeme například (pokud je dítě pravák, tak na pravou ruku, pokud je dítě levák, tak na levou ruku) navléct náramek nějaké barvičky, čímž pomůžeme dítěti rozlišovat pravou a levou stranu a je snažší si to dobře zapamatovat.
Dítě by mělo být schopné tyto tvary pojmenovat, poznat a také je převádět do reálu. To znamená, dvířka od kuchyňky mají tvar obdélníku, balón má tvar kruhu a tak podobně. Abychom u dětí upevňovali rozlišování jednotlivých geometrických tvarů:
Předměty ve skupinách vždy můžeme buď:
Mohou třídit předměty ve skupině podle daných vlastností jednotlivých předmětů:
Mohou vytvářet skupiny předmětů s nějakou stejnou vlastností:
Dítě si osvojuje pojmy jako:
Dítě si osvojuje pojmy jako:
Až má dítě zvládnuté všechny tyto oblasti, pomalinku a postupně přecházíme i na vytváření a osvojování si čísel a číselné řady. Předškolák by měl bez problému zvládnout počet do šesti a u šikovných dětí až do deseti. Nejvhodnější postup, jak děti učit číselnou řadu, je za pomoci nejrůznějších říkanek. Ale samozřejmě jen nazpaměť odříkaná říkanka nestačí, kdy si jen dítě vytvoří mechanicky představu o tom, jak jdou číslice za sebou, současně musíme také u dětí vytvářet pojem, co je obsahem toho čísla.
To znamená, že pod číslovkou pět si můžeme představit pět prstů na rukou, pět pastelek, pět obrázků. Pod každým názvem čísla si musíme představit určité množství a snažíme se toto množství propojovat také s konkrétní číslovkou s představou o tom, že číslice se jmenuje dva, číslice dva nějakým způsobem vypadá a číslice dva znamená, že mám dvě pastelky, dva papíry, dva obrázky.
Nejprve začínáme u dětí s čísly jedna a dva a v momentě, kdy o nich dítě získá reálnou představu, ví, kde se jednička nachází, dovede si představit, jaký je její obsah a třeba i ví, jak jednička vypadá (to stejné s dvojkou), pak postupujeme s čísly tři, čtyři a tak podobně
K dokonalému osvojování číslic využíváme úplně každou možnou reálnou situaci, takže spočítej kolik máš roků, spočítej kolik máme na snídani rohlíků, kolik nás sedí u stolu, kolikrát se ještě vyspinkáš, než půjdeš k babičce na návštěvu a tak podobně. Opravdu tyto situace propojujeme na bázi každodennosti, na bázi každé reálné situace v průběhu každého dne.
Ve chvíli, kdy si takto dítě začíná osvojovat i čísla a číselné pojmy, tak můžeme potom i skupiny porovnávat:
Procvičujeme pojmy na číselné řadě:
Teď už jsme se společně podívali na to, jaké činnosti předcházejí utváření číselných představ a matematických představ, jak vytváříme u dítěte představu o konkrétním počtu a o konkrétním čísle a teď se ještě podíváme na to, které z těch činností by měly děti zvládnout ve kterém období předškolního věku.
děti rozlišují:
děti rozlišují:
děti rozlišují skupiny:
Zhruba kolem tří a půl let děti zvládají rozlišování:
děti zvládají určit:
Pokud je rozdíl mezi skupinami výrazný, dokáží určit:
děti rozlišují:
děti rozlišují skupiny:
Začínají pomaličku i se řazením prvků:
děti zvládají určit:
V rámci řazení pětileté děti pojmenují:
děti zvládají určit:
V řazení dokáží seřadit prvky:
Věřím, že dnešní článek vám přinesl inspiraci v rámci toho, jakým způsobem můžete vy sami u svých dětí rozvíjet matematické představy
a také v jakém věku se na co zaměřit.
Na závěr bych chtěla ještě vypíchnout, že je velmi důležité si uvědomit, že matematické představy můžeme u dětí úspěšně rozvíjet pouze za předpokladu, že dodržujeme určité zákonitosti psychického a psychologického vývoje předškolních dětí. To znamená, tak jak jsme uvedli výše, co by měly děti v jednotlivých věkových kategoriích zvládat, to prostě platí a je potřeba to respektovat.
Současně platí, že vždy by si děti měly tyto dovednosti osvojovat hravou formou během hry, během různých situací, se kterými se běžně setkávají v rámci každodennosti, také při aktivní manipulaci s předměty a využíváme konkrétních představ, konkrétních reálných předmětů, se kterými se dítě běžně setkává.
Pokud se týká nějakých očekávání, nějakých výkonů v rámci matematiky, tak je dobré mít na paměti, že to vždy do určité míry závisí na rozumových předpokladech dítěte. Vždy vycházíme z toho, jaké jsou konkrétní možnosti našeho dítěte a vyhněme se srovnávání ať už se sourozenci nebo s dětmi od přátel, kamarádů a podobně. Každý jsme jedinečný a každý máme své dary a talenty ukryté někde jinde.
Těším se na Vás u dalšího dílu ZE ŽIVOTA PŘEDŠKOLÁKA.