Když jsem se s pojmem hlavonožec poprvé setkala na střední škole, představila jsem si nějakého záhadného podmořského živočicha, jehož tělo se bude skládat jen z hlavy a nějakých zakrslých ploutviček a podmořskou hladinou se v podstatě bude pohybovat jen dítky unášení se na proudech.
Hned záhy mě paní profesorka vyvedla z omylu a objasnila mi skutečnost, že hlavonožec je jedna z vývojových fází dětské kresby.
A protože do čtyř let věku se příliš nedoporučuje záměrně vést dítě ke grafomotorickým cvičením (výjimka nastává u dětí, které například ve třech letech samy projeví zájem o grafomotorické pracovní listy) , logicky vyplývá, že vhodnější bude vytvářet dítěti příležitosti ke kreslení a společně s tím také možnosti k volnému pohybu , který rozvíjí hrubou motoriku a když přidáme ještě hrst podnětů k rozvoji jemné motoriky máme kompletní recept aktivit , které podporují a rozvíjí samotný grafomotorický vývoj dítěte.
Tak je pojďme společně prozkoumat:
Prostřednictvím kresby se může dítě vyjádřit, je přirozenou součástí jeho vývoje a přináší radost (zpravidla 🙂 ). Má význam pro pozdější osvojování psaní a v předškolním období je jednou z posuzovaných oblastí školní zralosti. Rozdělením dětské kresby se zabývá mnoho českých
i zahraničních autorů, já tedy jen pro představu uvádím přehled.
Dítě má radost, že po sobě může zanechat stopu a to kdekoli, rozhodně se nebude omezovat jen
na papír.
Začíná své kresby pojmenovávat, kresby jsou hodně podobné a záleží právě na pojmenování, které jim dítě přiřadí, kresba není předem promyšlená naopak vychází až z toho co dítěti vyjde.
Kolem 4. roku se však toto mění a objevuje se nejprve záměr a podle něj pak dítě kreslí (sluníčko, domeček…).
Jedná se o první kresby lidské postavy, kdy dítě kreslí kolečko, které představuje hlavu a trup a k němu připojuje čáry, které znázorňují ruce a nohy (těch může být zpočátku podstatně víc než ve skutečnosti). Postupně začíná dítě tyto čáry pozicovat=ruce, nohy, vlasy, prsty.
Mezi 4. -5. rokem rozlišuje v kresbě hlavu a trup, končetiny znázorňuje jednou čárou, k 6. roku pak přibývá více detailů oblečení(dvojdimenzionální pojetí) končetiny jako rukáv nebo nohavice, detaily na obličeji, krk, uši.
Dítě kreslí to co vidí, snaží se zachycovat skutečnosti ze svého okolí v kresbě se objevuje i profil. Ustupuje hravost a spontánnost, dítě je ke svým výtvorům kritické.
Základní pohyby při kreslení a následně i psaní vycházejí z pohybů velkých kloubů, proto je důležité zaměřit se i na tuto složku. Nejlépe dítě v této oblasti můžete podpořit, když mu dopřejete dostatek volného pohybu:
Svaly potřebné pro manipulaci s drobnými předměty, uchopování a následně kreslení a psaní se rozvíjí prostřednictvím jemnomotorických činností a aktivit, se kterými se dítě setkává na denní bázi v běžném životě. Je tedy žádoucí, do těchto činností dítě co nejvíce a aktivně zapojovat
i přesto, že ze začátku v nich nebude tolik zručné.
Tyto všechny oblasti a aktivity přispívají k podpoře další důležité oblasti, kterou je grafomotorika.
Je tedy důležité, abyste dříve než koupíte dítěti domů pracovní sešit v dobré víře, že ho připravujete do školy, zvážili, zda nepotřebuje nejprve pomoc a podpořit i v dalších oblastech. A pokud už se do pracovních sešitů či listů pouštíte je dobré držet se některých zásad a doporučení, aby přinesly očekávaný výsledek
Jak už bylo řečeno výše, s rozvojem grafomotoriky souvisí další oblasti, do čtyř let věku není ani nutné a zpravidla ani vhodné záměrně vést dítě ke grafomotorickým cvičením.
Okolo pátého roku je pak vhodné zařadit pravidelnou a systematickou grafomotorickou přípravu. Děti zpravidla samy v tomto věku tyto aktivity vyhledávají. Je žádoucí držet se několika doporučení:
Před kreslením či psaním je vhodné uvolnit ruku pomocí prstových rozcviček. Ve FB skupině naleznete inspiraci.
Cviky neprovádíme ve spěchu, dopřejeme dítěti dostatek času na fixování a automatizaci.
I když dítě vedeme k záměrné a soustředěné práci pořád by ji mělo vnímat jako hru. Tedy úkoly upravujeme podle aktuální situace.
Když už se pustíme doprán vedeme dítě k zodpovědnosti a systematičnosti, dbáme, aby byl započatý úkol dokončen, aby se na něj dítě soustředilo.
Pokud chceme, aby byly jednotlivé cviky zafixovány, je potřeba je opakovat, ale s jinou motivací, v dalších námětech, tak aby to dítě bavilo.
Společně s grafomotorikou je žádoucí fixovat u dítěte i správný úchop psacího náčiní = tužka leží na posledním článku prostředníčku, seshora ji přidržuje palec a ukazovák (ten není prohnutý).
Pokud je pro dítě fixace úchopu obtížná můžeme použít k podpoře trojhranné tužky a pastelky = každá strana pastelky tvoří opěru pro jeden prst.
Další možností je použití speciální násadky, aktuálně je na trhu v nabídce velké množství, velikost a tvar volíme podle dítěte.
NEJDŮLEŽITĚJŠÍ je, aby všechny činnosti v oblasti kreslení, malování a grafomotoriky vaše dítě bavily, pak se stanou dobrými a pevnými základy pro budoucí psaní v první třídě.
Více o jednotlivých vzdělávacích oblastech předškolního dítěte se dozvíte zde.