Při své práci s dětmi předškolního věku jsem se často setkávala s tím, že se u dětí objevovali nějaké logopedické obtíže, některé byly drobné
a stačilo se jim věnovat v rámci prevence, některé byly závažnější a byla nezbytná spolupráce s klinickým logopedem . Zarážejícím faktem je skutečnost, že v posledních letech dětí s logopedickými problémy přibylo.
Kdo chce znát proč, zkuste se jen zamyslet nad tím, jak často si s dětmi povídáte( myšleno aktivní komunikace) a v kolika rodinách se dnes dětem třeba čte na dobrou noc.
Ať tak či tak, vždy se objevovaly nějaké spojitosti či zákonitosti, které se v rámci logopedické přípravy předškoláčků vyskytovaly rok co rok:
Je pravda, že řeč se vyvíjí postupně a dítě ve třech letech , ještě zkrátka není v takové fázi vývoje řeči, aby třeba běžně zvládlo Č,Š, Ž… Ovšem , když zadrhává víc jak 6 měsíců , nepojmenuje věci kolem sebe, neodpovídá na otázku, nebo je řeč nesrozumitelnou, může se jednat o vývojové obtíže, které je potřeba řešit a je dobré, nechat si poradit.
Orientační přehled vývoje řeči naleznete níže v tomto článku.
Řeč má nějaký vývoj, druhá věc je ta, že u výslovnosti hlásek se sleduje také postavení mluvidel a pokud si dítě zafixuje špatné postavení, je možné a dokonce dost pravděpodobné, že nesprávná výslovnost přetrvává až do dospělosti (často u sykavek CSZ, ale i TDN). Zcela upřímně nestačí jen ukázat postavení zoubků u sebe a pusinku doširoka, ale je třeba jazyk (ostatně jako každý jiný sval) posilovat. Jak? Inspiraci můžete naleznout ve FB skupině BUDE ŠKOLÁKEM.
Tento bod úzce souvisí s bodem 2. To že dítě nějakou hlásku vyslovuje ( vy ji slyšíte), ještě neznamená, že má správné postavení mluvidel a že ji vyslovuje správně. Tedy dítě říká například hlásku L, avšak při výslovnosti špičku jazyka nechává buď za spodními zoubky, nebo strká jazyk mezi zoubky . V rámci logopedické podpory půjde tedy o to jazýček rozhýbat a posílit, cílem je při výslovnosti dosáhnout toho, že jazýček sklouzne po zadní straně horních řezáků.
To , že jste zpozorovali, že ve výslovnosti není vše v pořádku, nebo jste dali na doporučení pediatra či paní učitelky ze školky je chvályhodné.
Avšak aby to fungovalo, je další důležitou podmínkou kladná motivace a každodenní procvičování doma pár minut několikrát za den
(při cestě autem, při čekání, než se uvaří voda na čaj…).
Dnešní doba je opravdu rychlá a spousta z nás tak nějak stále hraje závod s časem. Chápu, že pokud není logoped přímo ve vašem městě či vesnici, je to nějaká časová investice, ale mnohonásobně se vám vrátí, protože pokud se náprava vývoje řeči zvládne v předškolním věku, ušetříte si čas a také spoustu nervů na začátku školní docházky.
Ideální stav, pokud MŠ spolupracuje s logopedem, který buď pravidelně do školky dojíždí a MŠ ve spolupráci s rodiči procvičuje co je třeba. A nebo vy chodíte k logopedovi a následně ve školce logopedická asistentka navazuje na jeho práci, provádí logopedickou prevenci ve spolupráci s rodinou.
S tímto postupem jsem se setkala ne jen ze strany některých MŠ. Jestliže je dítě v posledním roce předškolního vzdělávání, avšak nemá správnou výslovnost C,S,Z x Č,Š,Ž, je rozumnější věnovat se tomuto, než výslovnosti R/Ř (samozřejmě vždy s ohledem na situaci každého konkrétního dítěte). Navíc správná výslovnost R/Ř může u některých dětí nastoupit až v 8 roku věku a rozhodně nemůže být důvodem nepřijetí k povinné školní docházce.
Rodiče mají v nápravě řeči dítěte zcela nezastupitelnou úlohu:
A, E, I, O, U
P, B, M
J, D, T, N
Nerozumí jednoduchým pokynům.
Neopakuje jednoduchá slova.
H, CH, K, G
OU, AU
V, F
Vůbec netvoří jednoduché věty.
Neptá se: Co je to?
Nevydává žádné zvuky.
BĚ, PĚ, VĚ
L (začíná)
Nemá zvládnuté D, T, N.
Neptá se: Proč?
Chudá slovní zásoba.
Netvoří věty.
Ď, Ť, Ň
Č, Š, Ž (začíná)
Nedokáže vyprávět co zažilo, slyšelo.
Nechápe děj.
Nemá zvládnuté Ď, Ť, Ň.
C, S, Z
Č, Š, Ž (dokončuje)
Nezapamatuje si básničku.
Nedokáže rozlišovat slabiky ve slovech.
Špatná výslovnost Č, Š, Ž , C,S,Z a L.
R, Ř
Kombinace C,S,Z a Č,Š,Ž
Nedokáže udržet pozornost.
Nedokáže převyprávět děj.